woensdag 12 september 2007

Rigoureus

Vandaag weer een woensdagmorgen in groep 7.
't Is een gezellig clubje. Maar ook een clubje dat veel kletst, slecht luistert en op iedere opmerking van mijn kant een weerwoord heeft. Best lastig dus.
Vandaag trof ik maar eens rigoureuze maatregelen: voor iedere overtreding van de regels een minuut nablijven met de hele klas. Dat leverde veel protest op natuurlijk. Want het is zó oneerlijk. Nou ja, jammer dan. Zo zien de grootste raddraaiers hopelijk in dat ze met hun gedrag niet alleen zichzelf duperen, maar de hele groep. En wordt het mechanisme van de sociale controle in werking gesteld.
Gelukkig bood ik ze ook de optie de strafminuten door goed gedrag weer 'weg te poetsen'. En dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Waar ik aan het begin van de ochtend met rekenen 6 streepjes moest zetten op het bord, kon ik er de tweede helft van de ochtend met Engels en taal één-voor-één ook weer 6 wegvegen.
En zo kon iedereen - behalve de juf - dan toch gewoon om half 1 naar huis...

Geen opmerkingen: